Skolestart

skrappe fru larsen skole lektier skema matematik bøger(Foto Skrappe fru Larsen alias Maybritt Laisbo)August er altid spændende, fordi alle møder på arbejde, og det er som at starte på en frisk.

En masse børn starter i skole, og så er det med at få ideerne, til madpakken, til lege, til en hel masse, som du måske ikke lige har tænkt på. Vi ligger nogle forskellige ideer op. Håber du kan bruge dem 🙂

Enjoy

HER KAN DU, DU SKAL BARE KLIKKE PÅ INDLÆG:
Møde Skrappe fru Larsen
Printe et skoleskema med Bamse og Klovn
lektie hjælp
stille børnestund

SÅ ER VI TÆT PÅ, AT DET GÅR LØS 🙂

Lige om snart, vrimler børnene hen til skolen igen, de fleste heldigvis glade, med æblekind og lystigt fortællende om ferien, og hvor meget de har savnet vennerne. 🙂

Der er også dem, som skal starte skole for aller første gang, som har kildren i maven, er spændte og lidt nervøse, for hvordan er de andre? Vil jeg få nogle nye venner? og hvornår kan jeg læse og regne? 🙂

Og så står man der, og lærerne tager imod en, og man syntes lynhurtigt at de er søde. 🙂 Det er de fleste da heldigvis også 🙂

Denne dag er helt særlig, og jeg tror alle mennesker, uden undtagelse kan huske den dag, og at de fleste har billeder fra den.

Så skal fag skrives ind i skema, bøger modtages, venner snakkes med. Og er man ikke ny, kan det være, man skal have nye fag.
Der sladres, snikkes og snakkes om, hvordan de nye lærer mon er. Alt i alt, så er første skoledag bare dejlig, for alle. 🙂

En ting er nemlig helt sikkert, de fleste børn i Danmark er utroligt glade for deres skole, og heldigvis for det 🙂

Hvis du højre klikker på billedet med skoleskema, gemmer det, så kan du printe lige så mange ud du vil, til alle børn du har. Eller børnebørn 😉
Og kender du nogen, der har børn i skolealderen, så fortæl endelig gerne, at du her har fået en gave, et skema, og de også gerne må få denne gave, hvis du altså syntes om det? 🙂

skrappe fru larsen lektier skole matematik bøger postkortMØD SKRAPPE FRU LARSEN

Er en side, jeg også står for. Her vil du løbende kunne få hjælp til at forstå de forskellige matematik ting, som jeg ved, at rigtig mange forældre har lidt svært ved at hjælpe deres børn med. Dine børn kan med fordel også bruge siden, hvis der er nogle ting, som de ikke helt forstår.

Der bliver løbede lagt nye ting ud.

=> FÅ HJÆLP TIL AT FORSTÅ MATEMATIK, SÅ DU KAN HJÆLPE DIT BARN MED LEKTIER

Og på facebook, som kun er for de voksne 😉 ligger jeg løbende information ud, når du kan se nyt emne, eller hvis jeg støder på artikler, som jeg syntes her stor relevans.

=> GIV LIGE SKRAPPE FRU LARSEN ET LIKE PÅ FACEBOOK

matematikordbog( Tegning Maybritt Laisbo)
MERE LEKTIEHJÆLP

Sådan meget apropo Skrappe fru Larsen.
Forældre hader det, har jeg hørt. Som i virkelig hader det, og grundene kan være mange. Dels er alle trætte, når man endelig er hjemme, og bare gerne vil slappe af. Eller også kan det være svært at forklare børnene, hvad det er opgaven vil have dem til, eller forældrene der ikke forstår bogen, og måden den er sat op på, fordi meget har ændret sig, siden vi selv var børn.

Nogen gange kunne man ønske, at man havde råd til at ansætte en, der gjorde det, og nogen gange kører man med på regeringens reform med mere skoletid, hvis det kan afhjælpe lektiehelvede. Det skal vi så ikke diskuterer nu 😉

Skrappe fru Larsen hjælper, men det ved du allerede. Dette er en hjælp til børn og deres forældre, som kan have svært ved at forstå, hvad det er matematikbogen eller opgaverne vil have dem til.

matematik ordbog, som forklarer hvad og hvordan matematikretorik skal forstås. Ord er bøjet i passiv form, som er den måde matematiksprog skrives i. Mange børn og for den sags skyld voksne, har svært ved at forstå ord i denne bøjning, som er vis, vises, ses, osv.

Dette er IKKE en formelsamling.

Den vil måske ikke løse alt, men den vil hjælpe langt hen af vejen. Pris er sat efter, at det er en E-bog, som holde omkostningerne nede. Du kan printe bogen ud, enten den hele, eller hjælpe lidt af gangen, nemlig printe de forskellige kapitler ud, så de passer til emnet i skolen, så ordbogen ikke virker alt for overkommelig for dit barn.

Hvis læren i dit barns klasse vælger at købe matematikbogen til hele klassen, vil den gå under de sædvanlige hjælpemidler, som man gerne må tage med til nationale test.

=> JA TAK, JEG VIL GERNE HJÆLPE MIT BARN TIL AT FORSTÅ MATEMATIK, SÅ OPGAVERNE KAN FORSTÅS

Hvis du gerne vil vide mere, kan du læse forordet lige her => LAD MIG LIGE LÆSE TANKERNE BAG DEN MATEMATIKORDBOG

LIGE ET PAR ORD TIL TEGNINGEN, SOM ER MATEMATIKORDBOGENS FORSIDE

En dag i en 4. klasse havde jeg givet dem opgaven, find skolens højde. Jeg havde ikke givet dem nogen anvisning overhovedet, fordi målet var ikke at finde skolens højde, selv om det for mange måske nok kunne forekomme sådan. Det var en lille øvelse i, hvordan løser du dette problem, når læren ikke fortæller dig hvordan du skal gøre.

I vores samfund vil vi gerne at vores børn skal være mere innovative, og mere kreative, men fordi vi alle har så travlt med at der skal læres, så glemmer vi at tage os tiden til at være kreative og innovative. For det kræver tid, kringlet tankegang og i mange tilfælde samarbejde, hvor man inspirerer hinanden, diskuterer problemstilling, og af den vej får nye ideer, som kan være innovative.

De børn der sprang ud af boxen, var de børn der havde godt styr på deres regnearter, som forstod at bruge dem i mere kompliceret form, som det bliver når du for eksempel skal til at regne matematik i anvendelse, som denne opgave hurtig blev.

De børn som er inde i boxen, er de børn som er usikre, både på sig selv, på opgaven, fordi læren ikke har givet en instruktion, der fortæller præcist, hvad skal der gøres, og i hvilken rækkefølge. Samt de børn der er inde i boxen har endnu ikke fået den rutine i regnearterne, som kræves for at kunne tænke ud af boxen.

Og hvis ansvar er så det?

Nogle børn har svært ved det, uanset hvor meget, det bliver gennemgået. Nogle børn har ikke megen støtte hjemmefra. Nogle børn har lavt selvværd, som gør at de ikke rigtig tør tænke selvstændige tanker, men i stedet kigger på hvad de andre gør.
Nogle børn laver aldrig lektier, så de får ikke rutinen, men vil opleve hver gang, de skal regne, at det er som at lære det forfra.
Og nogle børn har svært ved at læse, og da passiv sprog er rigtig svært at forstå, vil læsesvage børn have endnu mere svært ved at forstå, hvad er det matematikbogen vil have dem til.

Så den dag i 4. klasse blev matematikordbogen født. Behøver jeg at sige, selvfølgelig bruger jeg den i min egen undervisning.

=> NU DU SIGER DET, SÅ LYDER DET TIL, AT DEN MATEMATIKORDBOG VILLE KUNNE HJÆLPE MIG OG MIT BARN MED AT FORSTÅ MATEMATIK LIDT BEDRE

bogcover matematik brøk lektier maybritt laisbo
MERE HJÆLP! HJÆLPEN ER NÆR, EN LILLE BOG OM BRØKER

går i dybden med hvordan brøker i matematik skal forstås. Bogen fortæller trin for trin, hvordan regnereglen er, hvordan en mellemregning ser ud, hvad der forventes af resultatet.

Mormor og Lille Bjarne viser dig på en jordnær måde, hvordan du skal forstå brøker, så du ved hvorfor det er vigtigt at lære, og hvor i hverdagen vi støder på det.

Bogen fortæller dig hvad tælleren fortæller, og hvad nævneren fortæller dig.

Så bogen her har det hele samlet, så det er let at forstå, let at hjælpe med lektier, let at overskue. Og sidst i bogen findes matematikord, alle dem som du har eller får brug for inde for emnet brøk.

=> DEN DER LILLE BOG OM BRØKER, DEN VIL JEG OGSÅ GERNE HAVE MED I KURVEN, SÅ ER JEG GODT RUSTET TIL NOGET MATEMATIK.

LÆRINGSSTILE
Har du hørt det ord før? Det betyder at vi alle er forskellige, og derfor lærer på forskellig vis. Nogle kan eksempel godt lide at høre musik, mens de laver lektier, andre skal have det musestille.

Nogle forstår stof lidt bedre, hvis de får det læst højt, mens andre har det bedre med at læse ind af.

Her nogle link til lydbøger, hvis dit barn eks ikke læser så meget selv, men gerne vil have historie. Du og dit barn kan sidde og lave noget kreativt sammen imens.

LYDBØGER

Jeg vil lige slå et slag for lydbøger, både til børn og voksne.

=> LYDBØGER

=> FLERE LYDBØGER

malebog cover nySTILLE BØRNESTUND

Ser børn for meget fjernsyn? Gør voksne?
Ja, nogen gange tror jeg, men det er, når vi er blevet fanget, og ikke rigtig kan komme op af sofaen igen, og så bare bliver hængende.

Andre gange er det, fordi vi måske ikke rigtig ved, hvad vi ellers skal lave.

Nogle børn er rigtig gode til at finde på ting selv, er kreative i forhold til, at du bare kan ligge et stykke papir og nogle farver, og så vælter der ud af historier, og fortællinger fra hverdagen, fordi børn tegner rigtig tit, det de ser og oplever.

Andre børn skal helst vide, hvad de skal, og sådan er vi alle sammen bare forskellige af natur. Og bliver vi lidt usikre på, hvad det er, vi skal, kan vi finde på at vende os til det, som føles trygt, og som måske ikke stiller så mange krav til os. Og her er TV jo rigtig godt.

Tv kan også være godt bare for afslapning, og det kan vi virkelig godt bruge, særligt lige efter ferien, hvor alting pludselig skal op i et højt gear igen, eller fordi der er noget virkelig spændende, som faktisk lærer os noget nyt 🙂

Men hvor om alting er, så skal vi ikke forfalde til for meget TV kiggeri, for i længden, mener jeg, tager det drivet fra os.

MEN der er også en anden side af det, at tegne og male.

Tiden er hurtig, for tiden. Vi skal nå rigtig meget, og vi skal forholde os til rigtig meget, og det samme skal dit barn. Det kan nemt skabe en masse susen i hovedet, en masse myldre tanker, om alt fra hvad vi skal huske, igen forholde os til, mail, debatter og relationer der skal udvikles.

Og så trænger du sikkert til en stille stund, hvor du tømmer hovedet, bare lader tankerne flyve, og helst skal lave noget, der ikke kræver for meget din opmærksomhed, eller at du skal forholde dig til for meget.

Og sådan har børn det også. Rigtig mange børn bliver også stresset af deres mobil telefon, fordi de skal hele tiden holde sig orienteret om alle dem de er venner med, skal spille, og tjekke sms. og det giver aldrig fred i hovedet, og er med til at svække koncentrationsevnen. Og det er noget vi mærker meget i skolerne i dag.

En måde at skabe ro i hovedet, koncentration og flow er ved at tegne eller male.
Gør du det alene, er det her hvor du kan lytte til en lydbog, gør du det sammen med dit barn eller børn, så er det her at samtale kan opstå, den samtale der kommer fra hjertet, og ikke den konstrueret samtale, hvor vi pligtskyldigt spørger til, hvordan har det så været i skolen i dag.

Så ved at finde de stunder med ro, ro til tanke, flow og koncentration, styrker du dit barn til skolen, fordi det vil udvikle evnen at sidde stille længe af gangen, og udvikle evnen til at have fokus på få ting, uden at skulle følge med i alt hele tiden.

Mange børn kan som sagt godt lide at tegne, men ikke alle kan lide frihånds tegning. Så her kan du købe malebogen “Bamse og Klovn” hvor den er som E-bog.
Så har du den altid ved hånden, kan printe lige så mange tegninger du vil, og har du flere børn, behøver de ikke skændes om hvem der skal have hvilke tegninger. De kan også farvelægge den samme igen og igen, noget man gør, hvis der er en ynglings tegning, eller hvis de bare har lyst til at ændre udtrykket. De kan også vælge de farver, som de farvede billeder har.

=> JA TAK, JEG VIL GERNE KØBE EN MALEBOG, HVOR JEG KAN PRINTE SIDERNE UD IGEN OG IGEN, SAMT STYRKE MIT BARNS KONCENTRATION OG SKABE FLOW

Den koster nærmest ingenting, når man tænker på, at du kan blive ved med at kopierer 🙂

PS; den er blevet afprøvet på en fjerde klasse, hvor 250 kopier blev lavet, og det hele blev revet væk. Så kan jeg vel ikke ønske mig bedre brugerundersøgelse 😉

PPSS; Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg til Familieflow om, => HVORDAN SKABER DU ET GODT TRIVSELS MILJØ I DIT BARNS KLASSE

PPPSSS: Vidste du godt at jeg er uddannet lærer, og arbejder som lærer? I den forbindelse har jeg på et tidspunkt været med i et forskningsprojekt, som der kom denne artikel ud af => NÅR LÆREN SKÆLDER UD, LÆRER BØRNENE MINDRE

Og det er ikke mig der skælder ud 😉

Og lige det sidste, hvis du tænker, mig gad du lige godt have fat i, så kan du kontakte mig på;

Maybritt Laisbo
mail; cityprinsesserne@yahoo.dk
eller tlf; 40833813

Sidst men ikke mindst, der er jo lige det med madpakkerne => TIP TIL MADPAKKER

PRINT ET SKOLESKEMA
Du må gerne printe dette skema til eget brug 🙂
Skoleskema cityprinsesserne 2

4 tanker om “Skolestart

  1. IMG_0220 NU BLIVER DET ET HELT NYT ÅR MED NY REFORM

    Jeg håber virkelig, at det bliver godt. For lange dage til små børn, det tror jeg ikke på er frugtbart. De er trætte, så trætte, at jeg har prøvet, på et tidligere skole, som var heldagsskole, at de små børn sad og græd af træthed. Og det er ikke godt for nogen.

    Men al begyndelse er svær, og måske vi bare skal finde en god rytme, og noget indhold, der ikke tager pusten fra os alle. Måske vi, lærerne og forældrene, skal holde en positiv ånd, for på den måde ikke at komme til at overføre vores eget på børnene, som jo ikke kan gøre noget ved det.

    For den nye skolereform har bestemt gode intentioner. Men det kan godt være det helle ikke kan implementeres lige fra start.

    Så velkommen til det nye skoleår.

  2. snehvides æble 004LÆRENS DAG

    Det er der faktisk noget, der hedder 🙂 og I år ligger den lørdag d. 5 oktober. Rigtig ærgerligt 😉

    Faktisk har jeg aldrig bemærket, at det var lærens dag, for ingen har rigtig markeret den. Og nu er det, jeg lige ser, at den ligger på denne dag, fordi jeg selv privat skal holde stor festivitas 🙂

    Hvad skal vi så bruge denne lærens dag til, kunne man jo frækt spørge? jamen, hvad med at bruge den til at anderkende de lærer dine børn har. Du behøver ikke hverken købe vin, chokolade, bobler eller store gaver, men du må gerne;-)

    Hvis du sender en lille sød hilsen på intra, så er jeg sikker på, at du vil gøre et andet menneske glad, og du vil gøre en forskel 🙂

    Men hvad nu hvis jeg ikke kan lide læren, ikke syntes læren er dygtig nok, ikke gør tingene på den rigtige måde, skal jeg så stadig gøre det?

    JA! Fordi du skal overveje, hvorfor du føler sådan. Er det fordi, du selv har nogle hangs med din barndomsskole? Er det fordi, du i kraft af din uddannelse, lige kommer til at syntes, at det kunne gøres meget bedre, for du er vel projektleder, eller noget, og det kunne de lærer lære rigtig meget af 😉 Er det fordi, der simpelhen bare ikke er kemi imellem dig og dine børns lærer?

    For det er faktisk min erfaring, at det meste, og de fleste konflikter der er forældre og lærer imellem, handler om kemi.

    Og det du kan gøre for at ændre det, er nemlig at sende en anderkendelse til dit barns lærer. Det vil flytte så meget, både i dig og i læren.

    Vi har alle så travlt, og det gør at vi nogen gange glipper nærværet. Der er travlt med møder, der handler om næste skridt i væksten, test og hvad vi kan måle og veje, næste udkast osv.
    Hvis vi så lige får en anderkendelse, så er det, at vi stopper op, lige mærker jorden igen, og bare finder en anden vibration, som vil komme alle til glæde 🙂

    Og et tegn på, at det måske bare er noget med kemi, eller ens egne dårlig oplevelser er, hvis dine børn er glade for deres skole, kan du være sikker på, at det er gode voksne, der er omkring dem, og at de gør det godt.

    Og det fortjener anderkendelse, syntes jeg. Gør du ikke 🙂

  3. SY EN GYMNASTIKPOSE

    Det er en af de opgaver man altid fik tidligere, når man som barn fik håndarbejde, ogskulle til at lære og sy. Så på en eller anden mærkelig måde kom alle til at hade dem 🙂

    Dog ikke jeg, for det er et af de temaer som bliver ved med at komme op, hvis jeg har lavet noget stoftryk eller ser noget sødt stof. Så jeg har virkelig mange af slagsen, og bruger dem fra alt til træningstøj, til strikkeposer, eller på badeværelset, hvor jeg gemmer lommeservietter i. 🙂 De er nemme at sy 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *