kursus kurser workshop foredrag foredragsholder tegning illustration illutrationer illustrator tegning

Fortæl en historie, illustrationer til at skrive en historie ud fra berettermodellen

kursus kurser workshop foredrag foredragsholder tegning illustration illutrationer illustrator tegningunderstøttende undervisning til indskoling dansk skrivning tegning illustration hvor finder man en illustratorhvor finder man en illustrator understøttende undervisning spændingskurve dansk skrivning
(Illustrationer af Maybritt Laisbo)
Hvordan skriver man en historie ud fra Berettermodellen?

Er du en af de trofaste læsere, vil du nok have bemærket, at der bliver tegnet en del.
Du vil også vide, at jeg i mit daglige virke er skolelærer. Og det kommer der en del inspiration ud af. Det er bl.a blevet til den lille bog om brøker, matematikordbogen, til dialogjulekalender, jeg dog kun har tegnet til, til en masse broderimønstre, som også bliver tegnet fra min hånd.

Som skolelærer bemærker jeg ofte det, som børnene har sværest ved. Og det er ud fra det, jeg får ideer. Så her er en ny bog på stammen, som er kommet af en del observation, jeg har gjort mig.

Jeg har ikke linjefag i dansk, men har undervist i det for nogle år siden. Kristendom er også et fag, jeg har været ind over. Og som jeg for tiden underviser i.
Jeg har haft mobbehistorier med til eleverne, og opgaven har været, at de selv har skullet skrive historier eller tegne en tegneserie.

blog blogge blogging hvordan blogger man
Mange gange bliver berettermodellen illustreret som en hval.

Der, hvor det er rigtig svært for mange, er berettermodellen. Du ved den der spændingskurve, hvor der er anslag, spændingstop og afslutning. Grunden til at det er svært, tror jeg, er fordi beretter modellen er lidt for akademisk at forstå for børn. Og når man ikke rigtig forstår den, hvordan skal man så kunne bruge den?

Jeg aner faktisk ikke hvornår, man begyndte at bruge modellen i den danske folkeskole, har nemlig hørt fra en veninde, at den model stødte hun først på, da hun gik på universitet.

Så nogle gange skal man måske bare starte nedefra og op. Og det er det som disse tegnebøger gør. Når først du, børn kan se princippet i hvordan tegningerne er lagt op, vil det lige så stille blive implementeret som en måde at arbejde på, og på sigt vil du/børn kunne komme til at forstå, hvad det er berettermodellen siger, og hvordan du kan gøre det.

Første del skal beskrive og fortælle om historiens personer, på en måde der lidt indgår i handlingen. Der er point of no return. Så kommer toppen, hvor det virkelige drama spiller sig ud.
forløsningen, og slutningen der fader hurtigt ud.

fortæl-en-historie-om-grønland-hvor-finder-man-en-illustrator-tegning-tegnestreg-tegnestregen

Så til løsning af det, har jeg lavet nogle bøger, som kun består af tegninger og en brugervejledning. Tegningerne indikerer en historie, men det syntes jeg skal være frit valg. Men bliver det for svært, så er det nemt at se, hvordan berettermodellen kan lægges op, så historien kan skrives efter modellen, fuldstændigt som den skal.

Den første, du ser er en fortælling om Grønland. Her kan historien handle om en dreng, der skal ud og skude sin første sæl. Men du, eller dit barn kan selv vælge hvilket perspektiv, historien skal skrives i.

Ja tak, jeg vil gerne kigge på den E-bog:

Fortæl en historie, 9 illustrationer til at fortælle en historie om Grønland.

Så kan du vælge at lave det med forskelligt perspektiv, eksempel kan børnene vælge, om de vil skrive historien ud fra, om de er prinsen, prinsessen, eller Dracula, eller måske hesten eller fuglene, som jeg oplevede at en masse elever valgte, da jeg prøvede mit koncept af i en 4. klasse til kristendom.

Eleverne skrev til en start deres egen historie. bagefter blev de delt ind i grupper, hvor der prøvede at sætte historierne sammen i en historie mosaik.

Meget apropos historiemosaik, så har jeg for ti år siden i en klasse lavet en dagbogsmosaik. Alle elever skrev dagbog den samme dag, og det gjorde jeg også. Når jeg læser den dagbog i dag, morer jeg mig meget over, at dagligdagen for børn ser ikke meget anderledes ud i dag, end den gjorde for ti år siden. Men i forhold til den teknologiske udvikling, skal jeg da lige love for, at det sker i en huhej rivende fart. Der kan jeg til tider godt få følelsen af, ikke at kunne følge med.

I dag, der hvor jeg ser en væsentlig forskel, findes der en masse sociale medier, som der ikke var for ti år siden. Og disse sociale medier er desværre med til, at flere og flere børn bruger det på en meget uhensigtsmæssig måde, så jeg tror at mobning er lang værrer i dag, end det var for ti år siden.

hvor finder man en illustrator understøttende undervisning spændingskurve dansk skrivning

Og når jeg nu nævner det, så er det fordi, denne lille fortælling i billeder hedder “det gode og det onde”
Mobning er ikke tema, men hvis du underviser, kan mobning, drillerier godt være et oplæg til det gode og det onde.
Og den rigtig skarpe forfatter ville kunne skrive historien som, at Dracula repræsenterer det “onde” i os alle, og prinsen det gode. Du ved, en slags Dr. Jykell og Mr. Hyde.

I min undervisning støder jeg også ofte på, at nogen børn ikke kan lide at tegne. Det handler ofte om, at de gerne vil have, at det skal være pænt. Og syntes de ikke, at det er pænt, eller lige så pænt som en anden, der tegner godt, vil de hellere undlade at tegne. Det også selv om jeg viser dem Rune T Kiddes streg, fra den gang han tegnede, og fortæller at det ikke handler om at tegne pænt, men om at finde sit udtryk.

Jeg vil nu alligevel lige vise dig en tegnet historie, tegnet og fortalt af Oliver i 1.a, som jeg spår til at blive den nye Ib Spang Olsen, eller Rune T Kidde. Historien lavede vi sammen, men mest Oliver, fordi, da han først var kommet i gang gik det hele af sig selv, næsten, jeg hjalp så med at stramme op, og følge berettermodellen, sådan at der kom styr på historien, og den ikke bare løb der udaf med ord som “og” og “også” samt at det hele sluttede, som det skulle.

Historien handler om to rumhunde, den en hedder Fido, den anden er rumhunden Laika, som stadig flyver rundt i universet, fordi alle har glemt den.

Oliver har nu allerede lavet en opfølgning, den kan jeg desværre ikke vise dig, men jeg kan vise dig hans aller første historie, som han lavede sammen med en klassekammerat Mathias. Historien om en brand på en skole.

Denne tegnet historie, som du ser billedet af, kan du bruge, hvis du er forældre, og har et barn der elsker at skrive.Skrivning er med til at udvikle sprog, lige som det talte ord er. Så har du børn, der endnu ikke kan skrive, så egner tegningerne sig også til, at I sammen fortæller og digter en historie.

Du kan også bruge den, hvis du er underviser. Så kan du vælge at lave det i forskellige udtryk, det kan være en individuel historie, hvor eleverne tager udgangspunkt i de forskellige figurer.
Det kan være som en historie mosaik.
Eller det kan være som en historie stafet.

Og hvis du tænker, JA TAK, DET GAD JEG DA GODT HØRE LIDT MERE OM, SÅ LÆS MED HER Hvor du får en historie mosaik at læse.

Eller bare gerne vil gå direkte til bogen => SÅ FINDER DU BOGEN: FORTÆL EN HISTORIE, 11 ILLUSTRATIONER TIL AT SKRIVE EN HISTORIE” LIGE HER pris 50 kr

understøttende undervisning til indskoling dansk skrivning tegning illustration hvor finder man en illustrator

FORTÆL EN HISTORIE, / ILLUSTRATIONER TIL AT FORTÆLLE EN HISTORIE denne egner sig godt til børn i alder 3-8 år

Mange børn kan lide at få historie, men også selv at fortælle en. Men det er rigtig svært at finde på en historie, hvis man bare er mellem 5 og 8 år. Nogen kan fortælle frit fra hjertet, andre har brug for tegninger, for at få en ide til hvordan en historie kan forme sig.
I skolen lærer børn om beretter modellen, som er den model du bruger, hvis du skal fortælle en historie. Beretter modellen er en spændingskurve, hvor der inden toppen af spændingen er et eller to anslag, som betyder, der hvor der er lidt drama inden det store tjubang. Berettermodellen kan være svær at forstå.
På vejen op af berettermodellen hører man om personerne, der er i historien. Her i tegnebogen starter første tegning med en præsentation af bamserne, som er i historien. Det er en god ide at kigge alle tegninger igennem inden selve historien skal fortælles, så børn kan gøre sig nogle tanker omkring, hvem er bamserne. Er det far, mor og deres lille dreng? Er det venner? Er det kusiner, fætre, eller hvad børnene kommer til at tænke på. Bamserne skal også have navne.
Så snakker man om, hvor de bor.
Hvilken årstid er det, og hvordan ser man tegn på det.
Der er ikke lavet anslags tegning til, hvordan den lille bamse havner i ballonen, det skal børnene selv finde på, og du må gerne spørge ind til det.
Der er heller ingen tegning med, hvordan bamserne får reddet den lille bamse, for det skal børnene også selv finde på.
Til sidst ender det lykkeligt, og bamserne danser afsted. Hvis du printer flere ud af bamserne der danser afsted, kan de sættes sammen som en guirlande.
Der er linjer til at skrive på, til de børn der kan skrive. Men ellers er historien også god bare at fortælle ud fra.
Det styrker børns fanatsi og fortælle lyst.
Til sidst er der tegninger til at male på. Du kan printe lige så mange tegninger ud, du vil, til eget forbrug.
Er du underviser, følger bogen dig, og kun dig, du må gerne bruge den til dine klasser. Men du må ikke overgive bogen til andre.

Ja tak, jeg vil gerne have fat i den illustrationsbog med malebog i til pris 29,95 kr

God fornøjelse Maybritt Laisbo

___________________________________________________________________________

kursus kurser workshop foredrag foredragsholder tegning illustration illutrationer illustrator tegning

Du kan også vælge => FORTÆL EN HISTORIE, TI ILLISTRATIONER TIL AT SKRIVE EN HISTORIE

Denne er en moderne Noahs ark, hvor de kendte figurer fra Skrappe fru Larsen, og to generationer taler ud, er på farefuld færd, med et rumskib ud i verdensrummet, hvor de om bord har gjort som i Noahs ark, nemlig taget alle dye med i to eksemplarer, og et af hvert køn.

(Illustration Maybritt Laisbo)
___________________________________________________________________________

Hvis du af en eller anden grund gerne vil i kontakt med mig, kan du:

sende mail; cityprinsesserne@yahoo.dk

til Maybritt Laisbo

eller ringe; 40833813

Husk at lægge besked, hvis jeg ikke kan tage telefonen, så jeg ved hvad det drejer sig om, det jeg skal kontakte dig for.

Mange hilsner Maybritt Laisbo

Lærer, underviser, foredragsholder og illustrator

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *